Bolinder Munktell.

Volvo BM.

Theofron Munktell var manden som i 1832 grundlagde Eskilstuna Mekaniske Verkstad og som senere blev til Munktells mekaniske verkstad. I 1932 slog Munktells sig sammen med Bolinders mekaniske verkstad. Man tog nu navnet AB Bolinder-Munktell.

I 1950 opkøbte Volvo, Bolinder-Munktell, og man tog navnet Volvo Bolinder-Munktell, i 1973 ændrede man navnet til Volvo BM AB.

Munktell

Hvad betyder så navne som Volvo, Munktell og Bolinder? Ja, man skal jo være nogle år for at kunne huske de gamle traktorer. Er man 50-60 år, så kan man huske disse gamle traktorer, de var en sand fryd. Når man hører en gammel Volvo Bolinder-Munktell fra 1952, så har den en lyd, så man helt falder i staver, der var ikke andre i hele verden, som kunne lave maskiner som disse.

Jeg har været en tur i Eskilstuna, for at gense disse gamle vidunderlige maskiner, det var en oplevelse af de store. Skønt at man har fået lavet et museum med disse traktorer, og det drives hovedsagleligt af gamle medarbejdere, som stadig ikke kan undvære lyden.

Munktells 22

Munktells 22 årgang 1930, 26 hk, 3 gear frem et baggear, den vejer 2580 kg

Munktells 1930

Bolinder-Munktells BM 2

Nu er vi i 1939 og navnet er nu Bolinder-Munktell, det er med en to-cylindrede motor med 32 hk, der er 4 frem og et baggear, vægten er 2100 kilo.

Munktells 1939

Nu er vi fremme i 1944, den har 41 hk, to gear frem og et bag, vægten er 2650 kg. BM 20 var datidens store landbrugstraktor, den kunne trække en trefuret plov. Der var også til mere forskellige ting, skovbrug med mere, fordi man nu havde fået en traktor som kunne yde en højere hastighed, BM 20 skød en fart af 20 km/time. Man havde også allerede nu et samarbejde med Volvo om transmissioner med mere.

Bolinder-Munktells BM 20

Volvo T 43

Volvo T 43 er fra 1946, den yder 48 hk, har fem gear frem kører 18 km/time. Vægten er 2450 kg. Maskinen er en 4-cylindret 4-takts Hesselmanmotor.

Volvo T 43

Bolinder-Munktell BM 10, blev lavet til de mindre landbrug, traktoren er fra 1947 og yder 23 hk, vægten er nu nede på 1380 kg.

Bolinder-Munktell BM 10

Vi er nu i 1952, Volvo og Bolinder-Munktell er gået sammen, Volvo kommer med Volvo T 24, 4-cylindret motor som yder 27 hk og kører 27 km/time, vægten er kun 1570 kg. Det var den første traktor jeg prøvede som barn, tror det var i 1957?

Volvo T 24

Man lavede også Bolinder-Munktell BM 35 i 1952, traktoren ydede 42 hk havde fem gear frem og kørte 27 km/time. Traktoren var meget populær indenfor landbrug, skovbrug og industri, som vogntrækker.

Bolinder-Munktell BM 35

I 1957 kom man med Krabaten, den blev meget populær på mindre landbrug. Det var nummer to traktor jeg prøvede at køre som barn.

Volvo Krabat

Volvo BM T 810

I 1966 kom Volvo med Volvo BM T 810, nu er vi oppe på 136 hk, der er otte gear frem og to baggear, farten er 30 km/time. BM T 810 var til de store landbrug. BM 810 serien blev meget populær, og man nåede frem til 1979 at bygge næsten 10.000 af denne model.

Volvo BM  T 810

Man begyndte også nu at bygge andre maskiner, læssere som kunne gøre hverdagen lettere. Den første af den slags var BM-Volvo LM 218, maskinen er fra 1959 og blev bygget helt frem til 1970. Læsseren var også meget populær til landbrug.

BM-Volvo LM 218

Man skulle også have noget at køre marerialer på, så læsseren var ikke nok. Man startede nu også med at bygge dumpere. De første var dog mest en traktor, med et fast ladmontering, men det blev hurtigt til en dumper, som vi næsten kender i dag.

Volvo Dumper

Dumperen fik også en anden bagmontering, så den kunne bruges i skovbruget.

Volvo Dumper

Man er også kommet videre med de gamle hestetrukne vejhøvle. Man har nu moderne vejhøvle også kaldet en grader.

Munktells hestetrukne vejhøvl Volvo Grader

Der er en del stænger at holde styr på, hvis man skal få det optimale ud af en grader.

Volvo Grader

Man lavede også andre landbrugsmaskiner i Volvo BM koncernen. I 1963 kom denne traktortrukne mejetæsker, den var forsynet med et 5 fods skærebord, i 2007 ser man ikke en mejetæsker med under 20 fods skærebord.

Volvo Grader

Munktells dozer fra 1940, forsynet med en 6-cylindret benzinmotor som ydede 45 hk.

Bolinder-Munktell Dozer

Munktells grader fra 1924, med en 2-cylindret motor, som ydede 22 hk. I baggrunden ses hvornår Munktell kom frem med de forskellige emner.

Munktell Grader

Vejtromle fra 1920

Munktell tromle

Munktellmuseet

Tilbage til hovedside