Bodensee Tyskland

Lindau ved Bodensee

En efterårstur til Bodensee. Campingtur i det sydtyske er altid spændende, i år skulle vi prøve at køre helt til Bodensee. Vi har aldrig været 1000 km nede sydpå, så det var fint at Hymerklubben arrangerede et træf i det sydtyske.

Vi har været i Hamburg og Amsterdam, og det er altid lidt af et mareridt at skulle forbi Hamburg. Men sjovt nok gik det rimelig godt, der var kun lidt vejarbejde der drillede. Det værste var næsten vejret, vi havde håbet på lidt efterårssol, men det regnede bare hele tiden. Føste rast var ved Bispingen, midt mellem Hamburg og Hannover, hvor vi spiste frokost og mødte et andet par fra Odense som vi også skulle være sammen med ved Bodensee.

Dransfeld

Ved Göttingen havde jeg fundet et par campingpladser, der kunne være interessante og valget faldt på Dransfeld pladsen hedder Am Hohen Hagen og ligger midt i Dransfeld. Skøn plads og vejret er de jo ikke herre over, læs mere på undersiden om pladsen.

Am Hohen Hagen

Kasselbakkerne

Kasselbakkerne har alle campister hørt om, man hører den ene røverhistorie efter den anden. Så hvad er Kasselbakkerne egentlig?

Vi startede fra Dransfeld og kørte tilbage til A7 ved Göttingen, så startede de berygtede Kasselbakker. Der er bakker og skøn udsigt.

Bakkerne i Kassel er længere og de er også stejlere end i Danmark. Men kører man med campingvogn på slæb, så har man også normalt en bil som kan trække en smule. Det er vildt overdrevet at man ikke kan køre den strækning.

Jeg forstår ikke alle de gode råd om at snuppe turen omkring Nürnberg eller Bundesstrase 27, for at undgå bakkerne.

Der er to måske tre bakker, hvor man skal ned i gear, det er så det. Det største problem er de Brianer, der ikke fatter at man kører ned ad en bakke uden at give gas. Trækker din bil bedst med 2200 omdrejninger, så kører du med 2200 omdrejninger op, plus et passende gear.

Kasselbakkerne

Men Brian, ham med hjernen i baglommen, han kører 105 km ned og 15 km/timen op. Han ved jo godt at han skal ned på 15 km, så bliv dog bagved. Men fjolset skal lige forbi, man kan da ikke blive bag en campingvogn med 90 km/timen. Derfor kan det virke lidt kaotisk op ad de lange bakker.

Men hyggeligt at prøve disse bakker, også at se alle fjolserne.

Ellwangen

Azur Camping Ellwangen havde jeg også fundet god til et ophold, vi blev heller ikke skuffede. Turen ind til byen fra afkørsel 113 på A7 er ganske fin. På højre side ligger slottet højt hævet for at beskytte byen.

Der er fint skiltet til Azur Ellwangen Camping man skal lige gennem lidt tunnel, og et par gader så er man på en dejlig plads.

Campingfruen anviser din plads, vinker med både arme og ben. Så er man på plads. Derefter er det kun at gå en tur op i byen og kigge på de skønne gamle bygninger.

Vi havde 22 graders varme, så det var med at nyde sol og varme med en gåtur op i den skønne gamle by. Der er noget helt særligt over den gamle byggestil, alt oser af fred og idyl.

Ellwangen Ellwangen Ellwangen Ellwangen

De små cafeer bliver besøgt og alle nyder bare den fine sensommer.

Lindau

Lindau skulle være næste stop på efterårsturen. Først skulle vi dog lige opleve at vejret var tilbage med regn og rusk. Vi havde håbet på at det ville stoppe med regn, så man bedre kunne nyde de sidste 200 km. Men efteråret er også kommet til Sydtyskland. Og der kom rigtig meget regn på hele turen.

Men vi nåede fint til vores campingplads. Hymerklubben havde valgt en luksusplads lidt før Lindau. Gitzenweiler Hof blev stedet hvor de 36 hymervogne skulle samles, vi var næsten de sidste som havde fundet vej hertil. Men nogle havde så også snydt ved at snuppe et par uger i Østrig og Frankrig :-)

Gitzenweiler Hof

Lindau insel

Første dag gik turen til Lindau Insel, hele den gamle by ligger på en ø. Det er ganske let at finde dertil. For selvom det ikke er højsæson, så er der masser af turister. Der er fine P-pladser, og på denne årstid kan man sagtens finde plads til bilen, det er også ganske smart med P-pladserne, du stempler ind og går rundt i byen, når du kommer tilbage stempler du din bon ind, og prisen kan aflæses, brug mønter eller kort, tag bilen og kør videre.

Det er ikke alle der kører bil. Lindau Insel har også sit maratonløb.

Lindau Insel

Vi fik vist nok set de fleste gamle huse og kirker, vejret var fint nok, men desværre temmelig diset, så udsigten over Bodensee var ikke optimal.

Lindau Insel Lindau Insel Lindau Insel Lindau Insel Lindau Insel Lindau Insel Lindau Insel Lindau Insel

Pfänderbahn

Vi havde en ide om en tur med Pfänderbahn, svævebanen der kører op i 1064 meters højde, men når man ikke kan se langt ud over søen og ej heller halvt op ad bjerget, så opgav vi den tur.

Men en tur ind i Østrig fik vi dog, så nu har vi lige pludselig været langt omkring i Europa:-) Det var dog kun ind i Bregenz vi kørte til, der er lige så mange biler der som i Tyskland og vi er mere på udkig efter seværdigheder og ikke bilkøer :-)

Pfänderbahn Pfänderbahn

Herunder ser man tydeligt skydækket i 100 meters højde.

Pfänderbahn

Sejltur omkring tre lande

Der var arrangeret sejltur på Bodensee med mad og drikke, så vi fik sejlet en rundtur med spisning gennem de tre landes søterritorium, start i Lindau der er Tysklands videre til Schweiz og ind i Østrigs del af Bodenseen. Her kunne vi opleve Rhienens udløb i Bodensee, det er enorme mængder af sand og træ, der slæbes med ud Bodensee. Men man har rimelig styr på det. Vi sluttede turen af i Lindau godt mætte, og som en frisk hymermand sagde "Hellere skide det ud, end smide det ud" Ved ikke om andre kender den vending, jeg har aldrig hørt den før :-)

Sejltur på Bodensee Sejltur på Bodensee Sejltur på Bodensee Sejltur på Bodensee

Bad Waldsee.

Hymermuseet ligger i Bad Waldsee, det var første punkt på dagens program. Sjovt at se disse gamle vogne også fint at der var nogle gamle bilmodeller, flere kunne oplyse at de havde haft lige netop den bil, eller at dette var deres første bil. Der er brugt en del EURO på at få ERWINHYMERMUSEUM op at stå og flot var det.

Hymermuseum

Hymer campingvogne

Hymer fabrikken ligger også i Bad Waldsee, så den skulle vi også se. Vi fik også lov at komme ind på fabrikken, men de havde ikke meget lyst til at vise sig frem for alle deres kunder. Man havde solgt opgaven til et par unge tøsepiger, der kunne læse lidt op på en engelsk tekst omkring en caravan and a mobilcaravan, er ikke sikker på at de helt forstod hvad det var de omtalte?

Men sikkerheden var i top, to personer fra fabrikken fulgte pænt efter, så de sikrede sig at alle kom med ud igen.

Vi fik dog set hvordan en Nova og en autocamper rykkede frem på gulvet og blev samlet. Men om en Touring laves her eller i Kina? Jeg er dig svar skyldig.

Men en levende og fortællende fremvisning af en fabrik, blev det desværre ikke. Men de har måske solgt de vogne man skal til det danske marked?

Movera

Vi sluttede dagens program af med et besøg på Hymers salgsstand. Her har man samlet alt indenfor camping i en stor hal. Movera bruges som navn på denne del. Man kan købe alt, også ny campingvogn eller autocamper.

En ting kan vi dog være glade for, Hymerklubbens ildsjæle havde gjort alt for at endnu en dag skulle fungere.

Meersburg.

Vi havde en dag uden program, så vi havde masser af planer for dagen, desværre havde vejrguderne ikke hørt vores bøn :-( Vi fik dog set på Meersburg, det er en flot gammel by og der er også en masse færgefart til Schweiz. Det der slog os mest var alle de turister, hvor mange er der så ikke når vejret er godt og når det er ferietid?

Vinmarker

Vi kørte tilbage mod Lindau langs Bodensee, her kunne vi opleve fred og ro, masser af vinmarker. Desværre var vinbønderne også gået i tørvejr denne dag.

Området ved Lindau er et slaraffenland, hvis man tænker på æbler. Vi har aldrig set så mange æbletræer med så mange æbler på. Vi måtte også ind til en af de lokale bønder og købe lidt forskellige friske æbler.

Se mere fra æblernes og Vinmarkernes land

Argen en flod i Tyskland

En campingtur skal også altid indeholde noget med højder og vand, så vi måtte ud at se et vandfald. Desværre blev det kun til den 56 meter lange hængebro over Argen, der efter 200 millimeters regn havde masser af vand med sig. Et udsigtpunkt ved Achberg opgav vi, det regnede så meget, så al udsigt var udelukket.

Argen Argen Argen Argen

Hopfen Museum Tettnang

Det lyder altid spændende med ølmuseum og hvad det kan indebære. Det var meget andet end ølmuseum vi blev præsenteret for.

Vi fik en forklaring på hvordan man dyrker humle, en lang forklaring på hele processen med dyrkning, høstning, rensning, pakning, opbevaring af humle, alt fortalt af barnebarnet på gården, Bernhard Locher. Han forklarede og viste hvordan maskinerne arbejdede, han forklarede så man næsten glemte tid og sted.

Efter Bernhard Lochers guidede rundtur landede vi i deres Gasthaus, hvor vi fik en fin tysk frokost og hvor vi skulle smage og bedømme fem forskellige øl. Tror at alle havde en god smag i munden efter dette dejlige besøg :-)

Hopfen Museum Tettnang Hopfen Museum Tettnang Hopfen Museum Tettnang Hopfen Museum Tettnang

Herunder en af deres øl, læg mærke til den skønne flaske med patentlåg.

Tettnanger Hopfenkrone

Gitzenweiler Hof

Vi afsluttede vores besøg i Sydtyskland med Bayersk festmiddag bestående af Suppe, Svinekam med ølsauce og Spätzle og en Bayersk cremedessert. Det smagte ikke kun godt, det smagte rigtig godt.

Bayersk festmiddag Bayersk festmiddag Bayersk festmiddag Bayersk festmiddag

Som rosinen i pølseenden fik vi besøg af et 13 mands stort Bayersk hornorkester, de kunne sætte liv i kludene.

Bayersk hornmusik Bayersk hornmusik

Alt skal slutte og gerne når det går bedst. Sådan også med vores efterårstræf.

Hymerklub Hymerklub Danmark

Hjemturen gik samme vej gennem Tyskland og Kasselbakkerne opdagede jeg ikke, dog havde vi endnu mere regn end på nedturen, surt. Men vi fik oplevet Sydtyskland.