Første tur i en Hymer

Vi skal se lidt på Hamburg som er næststørste by i Tyskland. Vi startede søndag morgen mod Rødbyhavn, vejret er ikke det bedste, der kommer en del vand på turen til færgen.

Puttgarden når vi klokken ti, ved afkørsel 16 tager vi vej 432 mod Hamburg. Det er en gammeldags hovedvej med landsbyer og en del mere at se på end turen på autobanen, hvor vi har kørt før. Denne del af Sleswig Holstein virker nu ikke særlig rig, det er ikke kun finanskrisen som skal have skylden, der kunne trænge til en kraftig indsats på mange ting.

Vi har planlagt at det skal være campingpladsen i Schnelsen Hamburg , det virker som en god plads. Pladsen er også let at finde, på deres hjemmeside er der en fin vejvisning. Klokken 12.30 kan vi tjekke ind og kan samtidig købe Hamburg Carte, det er et kort som kan bruges i alle busser og tog, giver rabat flere steder, vi købte et tre dages kort, pris 31.50 euro, det er da billigt?

Schnelsen campingplaz Hymer triton 420 GT

Vi får også en fin jævn plads, ikke langt fra servicehuset, som også er helt i top. Efter opstilling og frokost går vi en tur i området, også for at se hvor bussen kører fra. Vi er også en tur henne og se lidt på IKEA, dog ikke inde, der søndagslukket i Tyskland. Man føler sig næsten tilbage i Sverige, når man står ved en IKEA megabutik.

Ikke onde ord om fastliggere, men det er nu bedre med en plads, hvor der kun er nomader, de er mere landevejens campister, hilser og snakker. Der var faktisk mange campister på pladsen, selvom det er september, men ikke andre danskere. Andet blev det ikke til på denne kedelige grå søndag, med lidt stænk af og til, ingen sol og kun 15 grader.

Skal man være lidt negativ? Så er der en del trafikstøj, men det er til at leve med. Vi fik da en god nats søvn, og var klar mandag morgen til at besøge Hamburg.

En tur med bus på 20 minutter, så med U-bahn i 20 minutter til Jungfernstieg. Så er man lige midt i centrum af alle de flotte bygninger. Vi havde et ganske fint bykort med, så det var let at finde de bygninger vi ville se. Det første tårn som stak op var St. Jacobi-Kirche.

St. Jacobi Kirche St. Jacobi Kirche

Næste gade vi kiggede ned i lyste rådhusets spir op. Det er meget flot blandt alt det andet kunstneriske.

Rådhuset Hamborgs rådhus

Fra rådhuset er man straks ved en af alle kanalerne og de mange broer. Her står også et gammelt mindesmærke om første verdenskrig.

Mindesmærke Flot bro

Man kan ikke komme til Tyskland uden lige at blive mindet om årene 1939-1945, det er også en skamplet. Det hjælper måske også på at den slags ikke må ske igen?

Men man ser og bliver mindet om de år. Her er vi ved Mahnmal St. Nikolai, som blev bombet i 1943

St Nikolai Kirche

Her rager tårnet op blandt moderne bygninger, men som et evigt minde.

På vejen op mod hovedbanegården fik vi set Danske Hus, ikke noget prangende hus.

Danske hus

Stadsbiblioteket kom vi også forbi.

Stadsbiblioteket

Hovedbanegården var så overfyldt, som man kunne forvente, men også en flot bygning.

Hovedbanegård Hovedbanegård

Fra hovedbanegården gik vi ned ad Mönckebergstrasse, der er snart valg i Tyskland, så vi blev bekendt med at Angela Merkel igen stiller op, tror det var nummer 100 valgplakat med hende. Vi kom også forbi flere shoppingcentre, og sjovt nok skulle Tove slet ikke derind:-)

Angela Merkel Shoppingcenter Europapassage

Vi fandt dog et lille sted, hvor vi kunne stille den værste sult.

Frokost i Hamburg Frokost i Hamburg

Herefter tog vi U-bahn til Landungsbrücken, så er man på Hamburgs store havneareal, vi tog dog ikke en af de mange havnerundfarter, der er ikke kun mange, der er rigtig mange som tilbyder havnerundfart, og de råber om kap efter kunderne

Hamborg havn Hamborg havn

Efter promenadeturen langs havnen fandt vi igen U-bahn, vi var efterhånden blevet temmelig trætte i benene, så en lidt længere tur med toget bragte os til Stillingen, herfra er der 1300 meter at gå, så er man ved Nordbank Arena, Hamburger Sports Vereins stadion. Jeg kan ikke besøge en by uden at se deres stadion, her er vi ved et af de flotte, det er meget flot. Så det var et mere til samlingen.

Nordbank Arena

Hvis man er til fodbold, så kan man også huske Uwe Seeler, nok det største navn i HSVs historie? Her et aftryk af Uwes fod.

Uwe Seeler

Efter besøget på Nordbank Arena kunne vi nøjes med at trave 600 meter, så kunne vi tage en metrobus til Hagenbecks Tierpark, så var der kun to stop med U-bahn, så bus 191 i 20 minutter. Så var vi hjemme på pladsen. Vi er næsten blevet gode til det der med at finde rundt i Hamburg:-)

Efter den første dag må man sige at Hamburg er en flot by, der masser af flotte bygninger, broer og et leben af storby. Der er pænt og rent, men se man på området som helhed, så bruger tyskerne ikke mange penge på at forskønne alting, der er meterhøjt ukrudt, der ligger skidt i alle rendesten. Deres vejnet er også temmelig nedslidt.

Hamburg

Tirsdag morgen skulle vi samme vej mod byen, vi tog U-bahn til Jungfernstieg. Men i dag gik vi ned af Alsterarkaden, det er vist nok her de lidt dyre butikker ligger, men der er til gengæld også meget flot.

Alsterarkaden

Målet i første omgang var St. Michaelis-Kirche,desværre er det kun spiret som kan ses, resten er dækket ind. Men tårnet er nu ganske imponerende. Restaureringen skal være færdig til den 21. september, hvor der skal være natgudtjeneste.

St. Michaelis-Kirche

Tove ville gerne se den botaniske have Planten un Blomen, det er en meget stor park midt i Hamburg, med en masse planter og blomster og masser af åndehuller for byens befolkning.

Planten un Blomen

Der er også bygget et par børnehaver ind i området. Der var masser at se på, så de tre timers gåtur var givet godt ud. Men benene er snart ved at være lidt slidte. Vi orkede ikke at gå tilbage i den anden halvdel, men gik til U-bahn stationen Stephansplatz, herfra kørte vi til Baumwall, som ligger lige ned til Elben og alle de små spisesteder, havnerundfarter med mere.

Vi fandt også et godt madsted, hvor vi spiste en varm anretning med sej, spinat, kartofler og hollandaise sovs. Vi kunne også sidde ved et bord i det fri, lige ned til vandet, blivet kølet lidt af og hvile benene lidt inden næste etape.

Inden vi nåede hen til Miniature Wunderland, fik vi set og især lugtet til den skønne kaffe fra Speicherstadt Kaffe, man blev helt salig af den duft.

Speicherstadt kaffe

Jeg har læst at man bør se verdens største modeljernbane, når man er i Hamburg. Jeg har derfor reserveret tid i Miniatur Wunderland, så vi kan være sikker på at komme ind, ikke fordi hverken Tove eller jeg leger med modeljernbaner, men når 5.000.000 personer årligt betaler for at se herlighederne, så må der være noget at komme efter.

Miniature Wunderland

Man bliver heller ikke skuffet, de 160 kroner det kostede os at se det, var mere end pengene værd. Der er så mange detaljer som ikke kun omhandler tog, men med modelbiler, bygninger og sågar han man en miniature af Nordbank Arena med 12500 små miniature tilskuere, og mange af disse små figurer sidder også og blitzer med deres kamera. De fire præsidenter i Yellowstone Natinal Park, man føler man står ved Mount Rushmore National Memorial, men man er i Wunderland. LKAB Kiruna Mine er bygget op med malm, jernbanevogne, trucks, huse og den kolde vinter med sne, man føler sig helt tilbage i Kiruna. Vore to store broer er der, sneglehuset i Thyborøn, som er beklædt med muslingeskaller, en fin rundkirke fra Bornholm. Man har så mange ting med, som er vartegn for et land eller en by.

Jeg kan godt forstå at mere end 15000 hver dag kommer for at se Miniatur Wunderland men man går og står som sild i en tønde, men det er til at leve med.

Godt trætte efter en dag mere med meget traven rundt, var der ikke så meget krudt tilbage. Vi nød turen tilbage til pladsen. Vi måtte dog lige en tur i IKEA, nu der var åbent. Utroligt at så mange tyskere mangler møbler? Der gik man også som sild i en tønde klokken 18.00.

Næste dag gik det mod Friedrichstadt, det kan du læse mere om på en anden side.